کدام «نجلا» بهتر بود؟ – ایسنا

[ad_1]

یکی از منتقدان سینما و تلویزیون فصل دوم «نجلا» که این روزها از تلویزیون پخش می شود، آسیب های ناشی از تغییر بازیگر «نجلا» در فصل دوم را یکی از عوامل مهم این سریال می داند. به کلیشه های آشنا بیفتید.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون در گفت وگو با ایسنا، درباره فصل دوم سریال «نجلا» که در ایام نوروز پخش می شود و در ماه مبارک رمضان نیز ادامه دارد، گفت: این سریال در فصل اول قابل تامل و قابل تحمل تر است. فصل این سریال در ابتدا امتیاز خود را به دلیل تازگی افراد و شخصیت‌هایش دریافت کرد و اساساً یکی از مولفه‌های اصلی هر اثر، تازگی آن اثر است و وقتی مردم آن اثر را می‌بینند، به آنها یادآوری می‌شود که هرگز آن را ندیده‌اند. چنین اثری یا چنین فضاهایی را دیده است.» کمتر دید. این ویژگی در فصل اول «نجلا» مشهود بود و تازگی داشت.

کدام

دنبال «نجلا» در فصل اول

وی با بیان اینکه داستان «نجلا» در فصل اول حال و هوای جدیدی داشت، از ویژگی های داستانی که در فصل اول به درستی روایت شد، گفت: فضای قبل از جنگ و آشفتگی داستان جنگ در جنوب. فضا و موضوعات مختلف پررنگ می شود و مهمتر از آن دو شخصیت سریال که تاثیر خوبی داشتند به خصوص شخصیت «نجلا» با نقش آفرینی بازیگر نقش اول، تنش بیشتری را برای مخاطب به وجود آوردند. ، و مردم با یک زن روبرو می شوند. او اقتدار و تفکر، هیاهو و استراتژی را داشت. اما در فصل دوم به نظر می رسد کار لازم انجام نشده است. موضوع اصلی داستان نویسی در این فصل است که باید روی آن کار کرد و داستان نویسی را تقویت کرد. داستانی که در آن فراز و نشیب ها سر جای خود است و قهرمان شناخته می شود و مشخص است که قهرمان اصلی کیست؟

این منتقد در ادامه گفت: اساساً داستان هایی که قهرمان دارد، باید تکلیف قهرمان مشخص شود. اگر تک قهرمان است باید مشخص باشد، اگر دو یا سه قهرمان دارد همدیگر را بپوشانند و نقاط ضعف یکدیگر را تکمیل کنند و شخصیت ها جلوتر باشند. ظاهراً در فصل دوم روی اینها کار نشده است.

آسیب های تغییر بازیگر «نجلا»

او همچنین تغییر بازیگران «نجلا» را از کار کم کرده است و در این خصوص اظهار داشت: در کل وظیفه سریال سرگردانی بین یک اثر عاشقانه یا یک اثر حماسی است. با یک اثر حماسی و با صحنه های عاشقانه روبرو هستیم. در حالی که به هر حال یکی باید الگو باشد. یا باید با یک اثر حماسی سر و کار داشتیم که در آن عشق اتفاق می افتد و روابط شکل می گیرد، موتور کوچکی که به تقویت موتور اصلی کمک می کند. یا با یک کار عاشقانه روبرو بودیم که قهرمان آن کاملاً مشخص است. در حالی که داستان سریال بین این دو و بین شخصیت های فرعی تقسیم شده است. بخشی از داستان درباره شخصیت عباس است که اسیر می شود و عملا می بینیم که شخصیت های اصلی نقشی در پیشرفت درام ندارند و جهشی بین آنها وجود ندارد.

کدام

روی پایه فصل اول قدم بزنید

فهیم با بیان اینکه «نجلا» در فصل اول نشان داد که ظرفیت ادامه دادن و اجرای یک فصل دیگر را دارد، در عین حال گفت: اما باید فکری برای ادامه وجود داشت. صرف این واقعیت که فصل اول یک سریال با استقبال خوبی مواجه می شود دلیل کافی برای ادامه چند فصل بعدی نیست. چه در سینما و چه در تلویزیون، اگر ملاک فصل اول باشد، ادامه کار از قبل شکست خورده است. بنابراین همیشه باید این فرض را داشت که یک کار جدید باید آغاز شود و فصل جدیدی به گونه ای طراحی شود که کار جدید ارائه شود و باید برنامه ریزی شود. این اتفاق برای نجلا در فصل دو نیفتاد و به نظر می رسد در فصل دوم آنها پایه و اساس فصل یک را گذاشتند، در نتیجه برنامه های تقویتی خوبی برای بلند کردن دیوار روی فونداسیون قبلی انجام ندادند. با لرزش مواجه شدیم کار شما فاقد قدرت لازم است. انگار زلزله زده و ترک های زیادی دارد.

گره زدن و باز کردن ساده

این منتقد همچنین با اشاره به خطوط داستانی مهم این سریال گفت: بخش هایی از کار را دیدیم که متناسب با شیوه کارهای اطلاعاتی و جاسوسی-امنیتی بود که در آن قسمت نیاز به کاراکترسازی زیادی داشت و نیاز به داستانی قوی داشت. همین الان یک ضلع مثلث عاشقانه فیلم در میان نیروهای دشمن است که کمکی به داستان اصلی نمی کند به گونه ای که گره زدن و گره گشایی در جای خود درست انجام نشده و ساده انگارانه است.

کدام

کلیشه دست نوشته شخصیت «نجلا» در فصل دوم

این منتقد همچنین درباره تفاوت های عجیب شخصیت نجلا در این دو فصل بیان کرد: فصل اول نجلا با محوریت دختری عراقی (ایرانی) روایت می شود که زیارت فرزندش حسین را منوط به پاسخ مثبت به معشوق مریدانش (عبد) کرده است. … جذابیت اصلی سریال به تایپوگرافی نجلا اختصاص داشت. پرستاری قوی در مقابل دیگران. بازی و گریم سارا رسول زاده به ویژه رفتارهای ناهنجار و خجالتی او هنگام نگاه کردن به خواستگارها (دوربین)، چهره خشن اما جذاب با ابروها و ظاهر ناآشنا او از عوامل مهم در فضاسازی نمایش بود. در واقع، نیروی محرکه درام بود، بنابراین عبد (حسام منظور) و رقیبش (هدایت هاشمی) مجبور بودند در هنگام مقابله با نجلا محدودیت های خود را حفظ کنند. این ویژگی ها صحنه های ناشناخته و بکری را خلق می کنند. اما در نیو نجلا خبری از این دختر سرکش و قوی نیست و در ادامه سریال جای او را دختری با چهره و چهره آشنا گرفته است. شاید توجیه سازندگان برای چنین گریمی برای محیا دهقانی این باشد که در این قسمت از داستان، رابطه نجلا و عبد نزدیک است و حیا و اقتدار زنانه لازم نبوده است. در حالی که همین اشتباه در پرداخت معمولی پاشنه آشیل نجلا انجام شد.

وی ادامه داد: قابل قبول است که آناتومی صورت یک دهقان تا حدودی شبیه به رسول زاده باشد، اما چرا باید رنگ پوست او برای لهجه اش تغییر کند؟ همانطور که اکنون با عروسک از نوع مرسوم روبرو هستیم. دختری که آن قیافه را ندارد، باکره و ناشناس به عبد (دوربین) نگاه می کند. برای مخاطب مهم نیست که چرا و به چه دلیل بازیگر قبلی در فصل جدید حضور پیدا نکرده است، مهم این است که سازندگان نتوانسته اند ویژگی های بازیگر قبلی را در پرداخت دستمزد بازیگر جدید رعایت کنند. این که نجلا فعلی فقط یک کلیشه شده است، یکی از نمونه های متعدد زنان با این عرشه ها (به ویژه ابروها و چشمان تیره متعلق به قبایل عرب ایرانی) نیست.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.