نیازهای سلامت روان سالمندان

[ad_1]

در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به معنای وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که حفظ سلامت روان در سالمندان بسیار مهم و اساسی است، از این حیث، سالمندان باید نیازهای دستیابی به سلامت روان را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، پیری مرحله ای از زندگی است که در آن می توانید تجربیات خود را به نسل های دیگر منتقل کنید. سالمندی با خرد همراه است و بسیاری از سالمندان توانایی های شناختی و جسمی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می کنند.

اگرچه زوال طبیعی اندام ها و اندام های بدن در سنین بالا باعث تغییر در ظاهر و افزایش میزان بیماری های جسمی می شود، اما اگر فرد به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، مراقبت های پزشکی پیشگیرانه، فعالیت های مذهبی و … توجه کافی داشته باشد. روابط اجتماعی، در سنین بالا از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار خواهد بود.

مهم نیست که یک فرد چند سال داشته باشد، اما مراقبت بیشتر از سلامتی خود کافی است تا در سال های بعدی زندگی سالم تر و فعال تر باشد. البته سلامتی محدود به بدن نیست; سلامت جسمانی در سالمندان کلید سلامت روان است و سلامت روان در دوران سالمندی بستگی زیادی به نحوه مقابله بدن با تغییرات در این دوره دارد.

سازمان بهداشت جهانی که هدف آن دستیابی به بالاترین سطح ممکن سلامت برای همه مردم جهان است، در تعریف سلامت در نامه خود آورده است: «سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است، نه صرفاً عدم وجود بیماری. یا بیماری».

بر اساس این تعریف، فردی از سلامت روان برخوردار است که «توانایی های خود را بشناسد، بتواند با استرس های روزمره کنار بیاید و در جامعه مشارکت و فعالیت مفید و مؤثر داشته باشد».

مبانی بهداشت روان

برای داشتن سلامت روانی، بهتر است چند کار را انجام دهید و از برخی اقدامات اجتناب کنید:

از مصرف دخانیات، قلیان و مواد مخدر خودداری کنید.

به تحرک و ورزش مناسب توجه کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنید.

استرس خود را کاهش دهید.

هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی؛ خواب و استراحت کافی به حفظ آرامش ذهن کمک می کند. سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. علاوه بر خواب شبانه، چرت زدن 30 تا 40 دقیقه ای برای آرامش و افزایش انرژی نیز مفید است.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن به همراه دارد و بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا، چربی خون و … را کاهش می دهد. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند 30 دقیقه پیاده روی روزانه باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی و بروز پوکی استخوان و بهبود عملکرد می شود. از سیستم تنفسی، بهبود جریان خون، حفظ وزن و تناسب اندام مطلوب و در نهایت احساس آرامش جسمی و روحی. تبدیل می شود.

تمرینات ذهنی را فراموش نکنید

اضطراب، استرس و استرس در زندگی پرتنش امروزی می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای جلوگیری از اضطراب، می توانید با حل انواع جدول ها و پازل ها ذهن خود را درگیر کنید.

فعالیت هایی که همزمان مغز و دست ها را درگیر می کنند، مانند شطرنج، بسیار مفید هستند. با مطالعه کتاب های مفید و متنوع، دانش عمومی خود را افزایش دهید. برای فرزندان و نوه های خود داستان بخوانید و به آنها کمک کنید تکالیف خود را حل کنند. با مطالعه مداوم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس های مختلف ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و از طریق آنها با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

حفظ روابط اجتماعی؛ حمایت از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده، بستگان و همکاران به حفظ سلامت روان کمک می کند. آنها علائم آلزایمر را دارند، بنابراین توصیه می شود که سالمندان این ارتباطات را حفظ کنند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و مشارکت در گروه های مختلف کمک زیادی به سلامت روان سالمندان می کند.

روابط اجتماعی خود را تا حد امکان حفظ کنید، زیرا انزوا افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

سلامت جسمانی خود را به طور منظم با مشورت پزشک بررسی کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب؛ کاهش مصرف نمک و عدم مصرف چربی های جامد، حفظ وزن مناسب، استفاده از تمامی گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه و لبنیات نقش موثری در حفظ سلامت سالمندان دارد.

از علائم افسردگی و اضطراب آگاه باشید؛ احساس نوسانات خلقی، کاهش انرژی، کاهش لذت در فعالیت های روزانه، احساس گناه، احساس بی ارزشی، تنهایی، اضطراب و اضطراب، کاهش خواب و اشتها و کاهش وزن. شکایات جسمی مختلف را حتما با روانپزشک در میان بگذارید.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.