روزه گرفتن در کدام ماه بارداری حرام است؟ / نکاتی در مورد روزه گرفتن در دوران شیردهی

[ad_1]

ایسنا/ گلستان رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به شرایط مجاز روزه داری در دوران بارداری، گفت: روزه گرفتن در سه ماهه اول و سوم بارداری توصیه نمی شود.

فرهاد لشکربلوکی با اشاره به وضعیت روزه داری در مادران باردار و شیرده به ایسنا گفت: در سه ماهه اول بارداری به ویژه هشت هفته اول بارداری که سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری است، به ویژه در ساعاتی که در آن است. طولانی است و حدود 16 ساعت طول می کشد و می تواند آسیب جبران ناپذیری به رشد جنین وارد کند.

وی گفت: در سه ماهه سوم بارداری بیشترین انرژی جنین از قند خون (گلوکز خون مادر) تامین می شود و روزه داری با ایجاد ترکیبات جاری از چربی بدن برای تامین انرژی می تواند به سیستم عصبی جنین آسیب برساند. روزه گرفتن در سه ماهه اول و سوم بارداری برای مادران باردار توصیه نمی شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه روزه گرفتن در سه ماهه سوم بارداری دارای شرایطی است که باید توسط مادر باردار رعایت شود، تصریح کرد: زن باردار در سه ماهه دوم بارداری باید با نظر روزه بگیرد. یک پزشک و متخصص تغذیه به طور کلی اگر مادر کم وزن باشد، رشد جنین با توجه به سن جنین خوب است، مادر باردار فشار خون طبیعی دارد، کالری و مواد مغذی کافی دریافت می کند و به بیماری خاصی مبتلا نمی شود. قادر به روزه گرفتن است

لشکر بلوکی همچنین به وضعیت روزه داری در زنان شیرده اشاره کرد و تصریح کرد: در حالی که در 6 ماهه اول شیردهی شیر مادر تنها منبع تغذیه شیرخواران است و مشاهده شده است که روزه داری باعث اختلال در شیردهی و وزن کودک می شود. دچار اختلال می شوند، بنابراین بهتر است در این ایام از روزه گرفتن خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه تکمیلی تا زمانی که مادر شیرده از رژیم غذایی مناسب پیروی کند و منحنی رشد نوزاد طبیعی باشد، مرخصی یک روزه در این دوران منعی ندارد. مادر باید سرشار از پروتئین و ریزمغذی ها شامل آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد، بنابراین اگر مادر شیرده می خواهد در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد، نکات لازم را رعایت کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: مادران شیرده باید از منابع پروتئینی مانند گوشت یا مرغ یا ماهی یا تخم مرغ و سبزیجات استفاده کنند و همچنین در رژیم غذایی خود از انواع سبزیجات، سالاد و میوه جات استفاده کنند. در سحر، افطار و شام مادران شیرده نیز باید روزانه دو تا سه لیوان شیر یا معادل آن ماست و پنیر برای تامین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه B استفاده کنند.

لشکر بلوکی تاکید کرد: مادران شیرده پس از افطار، قبل از خواب و تا سحر حداقل 8 لیوان آب و مایعات مصرف کنند تا حجم شیر مادر به دلیل کم آبی کم نشود. و کار خسته کننده در طول روز از این کار اجتناب کنید و برای حفظ انرژی به اندازه کافی استراحت کنید.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.