تصور آموزش مجازی هم غیرممکن بود! / باید شرایط مناسبی را برای آموزش تلفیقی فراهم کنیم

[ad_1]

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه واقعیت این است که آموزش حضوری باید در اولویت باشد، اما با توجه به لزوم استفاده از همه ظرفیت ها، باید شرایط استفاده از فضای مجازی فراهم شود. برای تقویت نظام آموزشی بیا دیگه. شاید در دوران پس از کرونا، بتوان به آموزش ترکیبی با رویکرد استاد محور فکر کرد.

دکتر. مجتبی شریعتی نیاسر، استاد دانشگاه تهران و معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با ایسنا. وی درباره وضعیت تدریس مجازی در دانشگاه ها گفت: این روش آموزشی حدود 2 سال است که وجود دارد. قبل از همه گیری کرونا، استفاده از فضای مجازی، حتی به عنوان کمک آموزشی برای آموزش و یادگیری، فقط غیرقابل قبول نبود. سرزنش هم کردند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قبل از کرونا، آموزش مجازی فقط در اختیار دانشگاه پیام نور بود، تصریح کرد: تقریباً در همه دانشگاه ها آموزش از راه دور مورد توجه بوده است. کووید 19 در حالی که توانست بلایا، مشکلات و ناهنجاری هایی را در نظام آموزش عالی ایجاد کند، برکاتی نیز به همراه داشت. در این همه گیری، آموزش مجازی به عنوان روشی موثر و مفید در نظام آموزش عالی کشور پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: در روزهای قبل از کووید 19 استفاده از فضای مجازی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی بسیار محدود قابل توجیه بود و در شرایط کنونی آموزش مجازی ابزاری قدرتمند در نظام آموزش عالی محسوب می‌شود؛ بدیهی است که زیرساخت این امر روش در ابتدای کرونا غیرقابل قبول بود، معلمان تفاوت روش مجازی و حضوری را نمی دانستند، گاهی اوقات معلمان از محتوای درسی یکسان در آموزش از راه دور استفاده می کردند که چندان مؤثر نبود.

در طول رمان اوضاع بهتر شد

دکتر. شریعتی نیاسر با بیان اینکه وضعیت آموزش مجازی در طول زمان بهتر شده است، تصریح کرد: اگرچه روند رو به رشدی را تجربه کرده ایم، اما همچنان با سایر کشورهای توسعه یافته فاصله داریم. این فاصله از چند جهت قابل بررسی است. اولاً، زیرساخت اینترنت به ده ها میلیون دانش آموز، دانش آموز، معلم و مربی که در این فضا در سراسر کشور تحصیل می کنند خدمات نمی دهد. جنبه دیگر موضوع، توانایی معلمان در استفاده از فضای مجازی است. آنها باید در نحوه استفاده از فضای مجازی و نحوه تدوین کتب درسی مناسب برای آموزش از راه دور توجیه شوند. من معتقدم که می توانیم به راحتی شکاف را با جهان پر کنیم و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

وی در ادامه بیان کرد: نکته سومی که باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به جنبه های روانی موضوع است. تداوم آموزش مجازی باعث کاهش آموزش حضوری، تضعیف روابط اجتماعی و کاهش تعامل بین معلمان و دانش آموزان می شود. هر یک نیاز روانی افراد جامعه است که هرگز با آموزش از راه دور برآورده نمی شود. با این حال، یادگیری الکترونیکی مزایایی دارد.

قوانین و مقررات نیاز به بازنگری دارند

دکتر. شریعتی نیاسر با اشاره به تداوم آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری در دانشگاه ها در دوران بعد از ولیعهدی، با بیان اینکه بی توجهی به «نظارت» در فضای مجازی می تواند آسیب بزرگی به بدنه آموزش و پرورش وارد کند، تصریح کرد: بی توجهی به این آزمون مهم. سلامت و کیفیت تدریس تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. یعنی باید دید معلمان با آموزش مجازی تمام موضوعات مصوب را پوشش دهند؟ آیا مرجعی برای حل مستقیم این مشکل وجود دارد؟ آیا همه دانش آموزان کلاس واقعاً در کلاس مجازی حضور می یابند؟ زیرا می توانند به صورت رسمی در کلاس حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه اساسنامه و آیین نامه آموزشی دانشگاه ها در دوران پس از تاج و تخت نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: در بازنگری آیین نامه ها و آیین نامه ها باید افزایش طول ترم و کاهش سرعت آموزش مجازی مورد توجه قرار گیرد. البته دانش آموزان نمی توانند حدود 120 دقیقه در کلاس مجازی حضور داشته باشند. اگر بپذیریم که دانش آموزان 100 درصد در کلاس های آنلاین شرکت می کنند، باید قوانین جدیدی برای حضور، تدریس و عملکرد دانش آموزان تعریف کنیم.

آموزش مجازی نیز مزایایی دارد

وی درباره قابلیت‌های آموزش الکترونیکی گفت: یکی از مزیت‌های آن این است که وقتی یک درسی بر اساس فضای مجازی ارائه می‌شود، امکان استفاده چندین بار برای دانشجو وجود دارد زیرا اطلاعات و مطالب درسی ذخیره می‌شود. چنین شانسی در آموزش حضوری امکان پذیر نیست. معلم به کلاس می آید و مطالب را ارائه می کند. زیرا مطالب ارائه شده دیگر در دسترس نخواهد بود مگر اینکه دانش آموز مطالب را ضبط کرده باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین مزیت این است که علاوه بر کاربران اصلی یک دوره که دانشجویان رسمی و ثبت نام شده کلاس هستند، بعداً افراد زیادی می توانند به صورت همزمان یا ناهمزمان از محتوای کلاس بهره مند شوند. به عبارت دیگر استفاده از آموزش مجازی تعداد جوامع هدف را افزایش می دهد. مزیت سوم دسترسی همزمان معلم یا دانش آموز به منابع نامحدود در طول کلاس است که به یادگیری و آموزش کلاس کمک می کند. با توجه به دسترسی به این منابع، دانشجو می تواند سوالات جدی تری در مورد محتوای درسی مطرح کند و استاد این امکان را دارد که همزمان با درس از منابع نیز استفاده کند. در آموزش حضوری چنین شرایطی فراهم نمی شود.

دکتر. شریعتی نیاسر با بیان اینکه «مدیریت دانش» نیز می تواند یکی دیگر از مزیت های آموزش مجازی برای کارکنان مؤسسات آموزش عالی باشد، خاطرنشان کرد: مدیران گروه ها، روسای، معاونت ها یا روسای دانشگاه می توانند درباره موضوعات ارائه شده و عملکرد اساتید به بحث و تبادل نظر بپردازند. فرم روشن و مختصر از ذخیره داده. این هم برای نظارت بر محتوا و هم برای استفاده مدیریت دانش در آینده مفید است. مطالب ارائه شده در کلاس ها جزو منابع علمی دانشگاه محسوب می شود.

توجه به تمرینات ترکیبی مهم است

معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: واقعیت این است که آموزش حضوری باید در اولویت قرار گیرد اما با توجه به لزوم استفاده از همه ظرفیت ها باید شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم می تواند به طور قانونی از فضای مجازی برای تقویت نظام آموزشی استفاده کند». بهره ببریم. روش ترکیبی آموزش مجازی و حضوری باید در کانون توجه تصمیم گیرندگان در نظام مدیریت آموزش عالی قرار گیرد. آموزش عالی باید به سمت روش های تحول آفرین با رویکرد معلم محور حرکت کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قبل از شیوع کرونا، آموزش الکترونیکی نه تنها قانونی نبود، بلکه شرایط ورود به آن میسر نبود، اکنون در سیستم آموزش و یادگیری یک ضرورت است. آنچه مسلم است این است که با پشت سر گذاشتن روزهای کرونا، می‌توان با تکیه بر تجربیات گذشته شرایط مناسبی را برای تمرینات ترکیبی فراهم کرد.

از توانایی دانشگاه پیام نور استفاده کنید

وی تاکید کرد: در ایران چندین دانشگاه وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در بخش غیردولتی، دانشگاه‌های رسمی و درجه یک مانند تهران و صنعتی شریف، فردوسی مشهد، اصفهان و مراکز آموزشی مختلف، دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی مانند نفت، امام حسین، مالک اشتر و … همچنین دانشگاه های مهارتی مانند علمی کاربردی و حرفه ای. برای هر کدام یک ماموریت تعیین شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آموزش از راه دور بر عهده دانشگاه پیام نور بود. تجربه دوران کرونا نشان داد که دانشگاه می تواند در راستای رسالت خود نقش یک «هاب» را در نظام آموزش عالی ایفا کند. زیرساخت های دانشگاه برای آموزش از راه دور قوی تر از سایر موسسات آموزش عالی است. منابع علمی و دانشگاهی این دانشگاه از دیرباز مستعد آموزش از راه دور بوده است.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امروز برخلاف گذشته باید روابط بین‌الملل گسترش یابد. این سوال نه تنها برای دانشگاه پیام نور بلکه برای تمامی مراکز آموزشی باید فراهم شود تا شرایط تحصیل متقابل برای دانشجویان کشورهای مختلف بدون دغدغه سیاسی فراهم شود. دانشگاه ها می توانند ظرفیت آموزش از راه دور خود را برای جلوگیری از درگیری ها و اختلافات سیاسی بین المللی گسترش دهند.

وی افزود: برخی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و انگلیس به این نتیجه رسیده اند که با کمترین هزینه می توانند دانشجوی خارجی را به صورت غیر حضوری پذیرش کنند. این کشورها با تکیه بر زیرساخت های قوی، آموزش مجازی را به دانشجویان خارجی ارائه می دهند و همچنین شهریه دریافت می کنند، در خارج از کشور ارائه می دهند و کیفیت آموزش را بهبود می بخشند.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.