برنامه ریزان مشهد باید برنامه ریزی خود را به جای تعداد گردشگران مبنای برنامه ریزی قرار دهند

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی یکی از اعضای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: تراکم گردشگر باید همواره ملاک برنامه ریزی، سیاست گذاری و پیش بینی بسیاری از گردشگران باشد.

آرش قهرمان در گفت وگو با ایسنا، درباره لزوم پرهیز از تمرکز بر تعداد گردشگران و زائران ورودی به مشهد، اظهار کرد: مدیریت شهری و مدیران استانی مشهد بر اعلام تعداد زائران و گردشگران در مشهد متمرکز هستند. گمان می رود هر چه تعداد زائران و گردشگران در مشهد بیشتر باشد، منافع اقتصادی برای شهر بیشتر می شود و نیاز به برنامه ریزی بیشتر است. در حالی که تراکم گردشگری مقصد شاخص دقیق تری برای برنامه ریزی است.

وی افزود: تراکم گردشگری به معنای تعداد گردشگران در واحد زمان در یک مقصد خاص است. این شاخص حاصل هر 2 متغیر تعداد مسافران و میانگین اقامت آنها است.

یکی از اعضای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به شرایطی که جامعه در سال‌های اخیر تجربه کرده، سهم سفر در سبد مصرف خانوار کاهش یافته است. از سوی دیگر، با توجه به فراگیر شدن سفر با ماشین شخصی به عنوان الگوی رایج حمل و نقل بین شهری در سفر، سبک سفر خانواده ها نیز تغییر کرده است.

این قهرمان ادامه داد: در گذشته سفر بیشتر تک منظوره بود; در حالی که امروزه بیشتر سفرها به مقصدهای متعدد انجام می شود. از این رو سبک سفر در سال های اخیر به سفرهای چند مقصدی تغییر کرده است و این موضوع در کنار سایر متغیرها باعث کاهش مدت اقامت در مقصدی مانند مشهد شده است.

وی بیان کرد: به نظر من مدیران شهری باید به تراکم زیارتی و سیاحتی در مشهد توجه کنند. یعنی واقعیت اقتصادی و الزامات برنامه ریزی باید بر اساس تأثیر همزمان تعداد و میانگین مدت اقامت زائران و گردشگران ایجاد شود. مثلاً اگر 20 میلیون زائر به طور متوسط ​​5 شب در مشهد بمانند، 100 میلیون زائر در روز داریم و اگر همین 20 میلیون نفر به طور متوسط ​​سه روز اقامت داشته باشند، 60 میلیون روز داریم. بنابراین با تعداد ثابت گردشگر یا زائر شرایط اقتصادی، برنامه ریزی و مدیریتی متفاوت خواهد بود.

قهرمان افزود: به این ترتیب تعداد زائران و گردشگران به تنهایی متغیر اصلی محسوب نمی شود و تراکم گردشگری در مقصد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع تراکم حاصل تعداد کل زائران یا گردشگران و مدت اقامت آنها در مقصد زیارتی یا سیاحتی است.

یکی از اعضای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: البته مهم‌تر از مفهوم تراکم گردشگری مصرف‌محور در یک مقصد، گردشگرانی هستند که توانایی و تمایل بیشتری به استفاده از خدمات سفر داشته باشند. گردشگری مصرفی نقطه مقابل گردشگری معیشتی است. در گردشگری معیشتی، سفر با کمترین هزینه اصل است. در گردشگری مصرفی کیفیت سفر و بهره مندی از خدمات آن اصالت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: تمامی این موضوعات به گونه ای بیان می شود که دقت در بیان و بیان واقعیت های گردشگری را افزایش می دهد، همانطور که در مدیریت شهری باید از مفاهیم دقیق تر و کاربردی تر برای ساماندهی حوزه گردشگری استفاده شود. گردشگری.”

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.